Nieuwsoverzicht 2018         2017-2016        2015        2014         2013        Ouder

Hinaes-feest (8 december 2018)
    We moesten verzamelen bij de Texelse Boot, maar we gingen niet varen. Met 23 man stapten we op de fiets voor een klein stukje naar Fort Harssens.
    Daar stond koffie en een smegseltje klaar. Na een korte inleidende presentatie werd in drie groepen met ieder een eigen gids een wandeling gemaakt
    door het fort. Het viel vooral op hoe groot het was en hoeveel aandacht er was besteed aan het metselwerk. Een prima cultureel begin van het eerste
    Hinaes-feest, dat door iedereen zeer werd gewaardeerd.

Hierna vertrokken we op de fiets richting Willemsoord, waar we werden verwacht bij Fairtrade Transport. Met de zeilschepen Tres Hombres en Nordlys
    wordt de oceaan overgestoken om ouderwets handel te drijven. De schepen doen o.a. Santa Cruz de La Palma, Barbados, Colombia, Jamaica en de
    Dominicaanse Republiek aan en keren terug met rum, koffie en chocolade. Onze interesse ging natuurlijk het meest uit naar de rum die op de
    terugweg 3 maanden in het ruim had liggen schudden. We hebben verschillende soorten rum geproefd, maar al snel werd duidelijk dat dit niet de
    favoriete drank van fietsers is. Je krijgt het er wel lekker warm van.
    Hierna fietsten we door naar het kantoor van Oceanix waar de lekkere biertjes al koud stonden. Tijd voor het officiële gedeelte, de jaarvergadering.
    Na het welkomstwoord van de voorzitter legde de penningmeester verantwoording af door naar een papier aan de muur te wijzen. Iedereen nam dit voor
    kennisgeving aan, want de penningmeester heeft zijn zaken altijd keurig op orde. Een contributieverhoging is waarschijnlijk niet nodig.
    De secretaris volgde met een overzicht van de activiteiten van het afgelopen jaar. Hierna kwamen de commissies aan de beurt. De algehele tendens is, dat
    iedereen tevreden is zoals het nu gaat en dat we op dezelfde voet zo door moeten gaan.
    Theo K. had voor iedereen een bidon en hierna werd met algemene stemmen aspirant-lid Rob Stam bevorderd tot volwaardig Hinaes-lid. Zijn naam is ook
    nog op de CA-trofee gezet. Fred overhandigde het stokje aan Ron. Dit is gelijk de laatste keer geweest dat het stokje van eigenaar is gewisseld. Net als de
    CA-trofee is ook aan deze traditie een eind gekomen.
    De foto van het jaar is de foto geworden van de Klimgeiten op de Mont Ventoux. Patrick, die de foto had ingestuurd heeft hem gekregen op canvas, de andere
    klimgeiten hebben ook een exemplaar gehad.

Ron heeft hierna zijn gevoelens onder woorden gebracht aangaande de situatie waarin hij verkeert. Daarbij heeft hij de malloten Rob S. en Theo K. in het
    zonnetje gezet, omdat zij 3 keer op 1 dag de Mont Ventoux hebben beklommen. Ook introduceerde Ron een nieuwe trofee : de Genot (GEef Nooit Op Trofee),
    die hij overhandigde aan Wim.
    Hierna was het de hoogste tijd om de glazen weer te vullen en de komst van de Chinees af te wachten. Al met al een zeer geslaagd feest.

Fietsweek bergen (31 aug. t/m 8 sep.) - Crillon-le Brave, Provence, Frankrijk
    Zondag 2-9   Bédoin, Villes-sur-Auzon, Monieux, Sault, Le Chalet-Reynard, Crillon-le Brave
    Maandag 3-9   Bédoin, Malaucène, Savoillan, Sault, Monieux, Flassan, Crillon-le Brave
    Dinsdag 4-9   Caromb, Lafare, Suzette, Malaucène, Bédoin, Crillon-le Brave
    Woensdag 5-9   Bédoin, Malaucène, Mont Ventoux, Crillon-le Brave
    Donderdag 6-9   Bédoin, Mont Ventoux, Crillon-le Brave
    Vrijdag 7-9   Bédoin, Flassan, Monieux, Sault, Mont Ventoux, Crillon-le Brave

Vrijdag 31 augustus
    Vrijdagmorgen in alle vroegte vertrokken 14 hongerige fietsers richting de Mont Ventoux.
    Vier auto's : Cees - Rob S - Rob vV - Ron, Peter - Fred - Theo, Hans - Wim - Jan D, Patrick - Rob J - Sjaak - Jan B.
    Twee vrijwillige stops. Bij de 1e stop zagen wij Peter, Fred en Theo al op een picknickbank zitten met een monchoutaart. Spontaan werd Sjaak zijn
    72e verjaardag gevierd. Bij de 2e stop kwamen we Peter cs weer tegen, alleen nu zonder taart. De 3e stop was een onvrijwillige van 1.5 uur (voor ons).
    Een vrachtwagen beladen met auto′s was in brand gevlogen. We kwamen in gesprek met buren in de file. Een jong stel dat ook naar de Mont Ventoux ging.
    We zeiden: misschien tot ziens. Kreeg nog mee welke shirtjes ze aanhadden. Nadeel van zo′n file is dat de biertijd behoorlijk werd ingekort. Om half negen
    waren we allemaal binnen. Rob J vond op internet op een kilometer afstand van ons (Ibis) hotel een restaurant. Tot grote vreugde van Theo kon je behalve
    eten ook zingen (Karaoke). Uit volle borst galmde André Hazes over het 3 gangen menu. De serveerster had het druk met het vullen van de halve liters rode
    wijn. Bij enen zochten we onze bedjes op.

Zaterdag 1 september
    Na het uitgebreide ontbijt wilden we vertrekken naar onze bestemming, maar Cees werd nog teruggeroepen om het ontbijt af te rekenen. Cees dacht inclusief
    ontbijt, het Ibis hotel exclusief ! Het was druk onderweg. Rond 13:00 uur was iedereen op het stekkie met de toepasselijke naam La Maison Bicyclette.
    Degenen die 4 jaar geleden hier ook al waren wisten de weg en liepen regelrecht naar de kamer die ze graag wilden hebben. Dat is het voordeel van kennis
    vooraf ! Met 3 auto's, 11 personen en 5 boodschappenkarretjes haalden we de halve voorraad van de supermarkt in Bédoin leeg. De cassiere wist niet wat ze
    meemaakte. Fred had een poultje gemaakt om het bedrag van de boodschappen te raden. Cees mocht € 793 aftikken, Rob J zat het dichtst bij dit bedrag en
    won de poule. Tijd voor ontspanning. Fred gaf les om zo lang mogelijk onder water te blijven. Het oefenen was af en toe hilarisch. Onze keukenprinsen
    Theo en Rob S lieten zich van hun beste kant zien. Morgen worden de fietskwaliteiten aangesproken.

Zondag 2 september
    Rond 10 uur gingen we op pad voor een tochtje Sault - Bédoin. Onze spieren konden deze tocht wennen aan het klimmen. Een prachtige route met
    schitterende vergezichten. Koppie met in Sault. 85 km - 3:45 fietstijd - 1570 hoogtemeters - 22.6 km gemiddeld. De gegevens komen deze week van de
    Garmin van Rob v V. Voldaan kropen we therapeutisch het zwembad in, wat volgens onze wijsheer Ron heel goed was voor je spieren. Peter had geregeld
    dat we Studio Sport konden kijken, hij friemelde een zwart dingetje in de achterkant van de tv. Deze avond bracht ons nog naar een hoogtepunt. Hans
    nam het woord en trakteerde Rob S op een aspirant-lidmaatschap van Hinaes, ondanks de ledenstop. Komende woensdag gaat hij in het Hinaes-shirt de
    Mont Ventoux op één dag van drie kanten bedwingen. Bédoin omhoog, Malaucène naar beneden en weer omhoog, Sault naar beneden en weer omhoog en
    terug naar Bédoin.

Maandag 3 september
    Na het ontbijt met gebakken en gekookte eieren gingen we op pad voor het rondje om de Mont Ventoux. Theo en Ron, de ontdekkers van deze ronde
    beloofden ons 110 fietskilometers. Ondanks wat lichamelijke ongemakken waren we compleet. Het was een prachtige route met mooie klimmetjes. Theo
    wist nog een bakkertje in een pittoresk dorpje. We hadden mazzel, het was nog net geen siësta. We bestelden koffie maar kregen espresso, het viel
    in goede aarde. In Sault werd onze accu wat bijgevuld met cola en een croquet monsieur (een knoest van een tosti). Na een lange prachtige afdaling
    en een paar heftige klimmetjes kwamen we na 110 km moe maar voldaan bij ons huis aan. 110 km - 4:34 fietstijd - 1391 hoogtemeters - 24.1 km gemiddeld.
    De meeste ligbedden bij het zwembad kregen bezoek, er werd behoorlijk voorgeslapen. Dat wordt een latertje vanavond. Fred, Hans, Theo en Rob S (punten
    verzamelen om zo snel mogelijk van zijn aspirant-status af te komen) gingen boodschappen doen, het was eb bij onze primaire levensbehoeften.
    Het plan was om te beginnen met de Jeu de Boules competitie. Via het trekken van een nummer werden de teams samengesteld. Team 1: Sjaak en Peter,
    Team 2: Patrick en Theo, Team 3: Cees en Rob S, Team 4: Hans en Wim, Team 5: Jan en Jan, Team 6: Ron en Rob v V, Team 7: Rob J en Fred
    De lichten werden ontstoken, alleen de spelers verdomden het om de arena te betreden. Organisator Fred legde zich hier bij neer.
    Het was gezellig en het werd steeds gezelliger, vooral met de wetenschap dat we de volgende dag een rustige dag zouden hebben.

Dinsdag 4 september
    We verdeelden ons in drie groepen. Hans, Rob J en Patrick gingen shoppen in Bédoin, Jan en Jan besloten te wandelen (het wordt zowat een traditie) en de
    rest een rondje Col du Suzette. 44 km - 2:04 uur fietstijd - 740 hoogtemeters - 20.8 km gemiddeld.
    We eten en drinken bij ons huis. De koelkast is tot de nok toe gevuld. Het corvee wordt spontaan opgepakt. Een groot compliment voor de groep.
    De Jeu de Boules wordt gestart met een halve competitie. De tweede ronde vond plaats met de lampen aan. Heel knus.
    Theo en Rob S gaan morgen de Ventoux van drie kanten bedwingen. We sturen ze om 22:30 uur naar bed. We hopen dat deze afkicktactiek hen helpt om
    die topprestatie te leveren. Ron gaat ze begeleiden. De rest van de groep gaat naar de top via de Malaucène kant.

Woensdag 5 september
    Rob en Theo vertrokken om 6:45 uur naar Bedoin. Exact 7:00 uur vertrokken ze naar de top. Theo werd in de nacht ziek. Toch probeerde hij het. Na een half uur
    wist hij het ... omdraaien en gauw zijn bed opzoeken. Rob heeft het gered. 3x op 1 dag naar de top. Hij werd gecoachd door Ron. De titel ′Malloot′ heeft hij
    verdiend. Na Dirk is Rob de 2e Hinaes-renner die deze prestatie heeft geleverd. 138 km - 7.33 uur fietstijd - gemiddeld 18.1 km - 4443 hoogtemeters.
    De rest, 11 renners, hebben de Kale Berg, via de Malaucène kant, bedwongen. Voor Rob J, Patrick en Hans was het de eerst keer. De beloning op de top was
    een schitterend uitzicht, blije mensen en gezellige foto's. En een weerzien met de dame in de file ... toeval bestaat niet.
    65 km - 3:35 uur fietstijd - hoogtemeters 1890 - gemiddelde 17.9 km. De beklimming: 21 km - 2:05 uur - 1540 hoogtemeters - gemiddeld 10 km
    Veel animo om de Jeu de Boules competitie te vervolgen was er niet. De belevenissen van Rob S en de biertjes waren interessanter. Theo was redelijk
    hersteld maar ging wel op tijd naar zijn mandje. Gelukkig voor Rob nam Cees de plaats van Theo in en begeleidde hem de kleine uurtjes in en bracht hem
    naar zijn bedje.

Donderdag 6 september
    Wim, Sjaak, Jan en Fred reden een rondje Carpentras, ongeveer 40 km. De rest, inclusief onze malloot gingen opnieuw naar de top maar nu via Bédoin.
    We spraken af om niet als groep onderweg te stoppen. De zon had er vandaag geen zin in. Richting de top zagen we in het begin het torentje en ineens
    was ie uit het zicht. Terug bij het restaurant begon het stevig te regenen en we hadden nog een afdaling van 15 km voor onze kiezen. Zeiknat en bokkoud
    kwamen we in ons huis aan. De warme douche maakte overuren. 53 km - 3:27 uur fietstijd - hoogtemeters 1654 - gemiddeld 15.3.
    Klimtijd : 21.3 km - 2:14 uur fietstijd - gemiddeld 9.5 km.
    Organisator Fred kreeg het toch voor elkaar om de gladiatoren in de Jeu de Boules arena te krijgen, ondanks het voetbal. Theo ging als eerste naar bed.
    Morgen is hij van plan de prestatie van Rob S te evenaren (3x naar de top op 1 dag). Rob volgde zijn voorbeeld kort daarna, hij was nog brak.

Vrijdag 7 september
    Theo vertrok 6:45 uur. Hij volgde dezelfde route als Rob S. Fietstijd 8:53 uur - 138 km - gemiddelde 15.4 km - 4443 hoogtemeters. Theo deed deze prestatie
     zonder coach. Hij vertrok alleen en kwam ook alleen bij het huis. We hebben er een 3e malloot bij. Rob stelde zijn trofee (beeldje beklimming Bédoin)
    beschikbaar aan Theo. Gelijk omgedoopt als wisseltrofee. Patrick, Rob J, Peter, Cees, Ron en Jan B kozen voor een rustige dag. Een rondje Malaucène met
    koffiepauze. Een tafeltje naast ons zaten goold-old Frits Barend en Bas Muis. Ze hadden de beklimming via Malaucène achter de rug. Patrick bedacht
    tijdens de koffie dat hij de beklimming nog een keer wilde doen en daar ging hij ... Hij haalde de top en kwam via Bédoin weer bij ons huis.
    De rest van ons deed een rondje Gorges de Nesque, een prachtige route van 97 km. Rob en Hans verlieten de groep in de buurt van Sault. Hans wilde de
    beklimming naar de top via Sault graag doen zodat hij de Ventoux van drie kanten had bewongen. Rob reed met hem mee. Ook deze missie slaagde. Fris en
    fruitig kwamen ze binnen. 97 km - hoogste snelheid Hans 72 km - afdaling Hans 44 km gemiddeld.
    De tassen worden gepakt, de fietsen op de auto′s gezet en vanavond sluiten we deze bijzondere week af met het ′tegeltje′, de Jeu de Boules competitie en
    het opmaken van de restjes. Het tegeltje, ooit (2014) ingesteld door Ronald Dienaar, voor de renner die zich het meest heeft onderscheiden. De winnaar
    van vorig jaar, Cees, deelde het tegeltje uit : Rob S: Malloot, vlees, als laatste naar bed. Theo: keuken, goed gemutst, ook malloot. Ron: organistor, coach
    Wim: goed getraind, super de Mont Ventoux op, behulpzaam. Sjaak: 1e ronde bier, nieuwe fiets, klusjesman, masseur. Jan D: dacht dat hij 71 was, taai,
    vuilnisman. Fred: ontbijtchef, gokkantoor, na dotteren rijdt hij als een jonge god. Hans: gevatte opmerkingen, op karakter drie keer naar de top.
    Rob vV: 2e rondje bier, corvee, vraagbaak. Jan B: mijn slaappie, ook mijn broer, 2x naar de top, schrijver van het verslag. Patrick: 1e keer, 3x Ventoux,
    keukenprins, blijd mens, sponsor van het brood. Rob J: 1e keer, 2x Ventoux, brood halen, sociaal. Peter: algemene zaken, stabiele factor.
    En de winnaar is: ... Theo !
    Uitslag Jeu de Boules : 1: Fred-Rob J, 2: Cees-Rob S, 3: Jan-Jan, 4: Ron-Rob vV, 5: Sjaak-Peter, 6: Wim-Hans, 7: Theo-Patrick
    De boodschappen die over zijn worden verdeeld. Met elkaar proosten we op een super week. Geen irritatie, geen gezeik, respect naar iedereen.
    Morgen vertrekken we rond 6 uur naar huis, ook weer leuk. Nu nog veilig naar huis. Neem dit verslag niet te serieus, het wijkt soms af van de waarheid
    en meestal geschreven met drank op. Dank jullie wel voor deze week, ik lijst hem in, hou van jullie!

Mechelen 2018 (28 juni t/m 1 juli)

Jos had weer een mooie route uitgezet,
    waarbij elk type wegdek aan bod kwam.
    Toch was het verantwoord, omdat er geen
    noemenswaardige ongelukken zijn
    gebeurd, zelfs geen lekke band.
    Het was eigenlijk te warm, maar daar zei
    niemand iets van, omdat we de laatste
    twee jaar veel regen hebben gehad.